Programowanie jest językiem uniwersalnym, kompetencją teraźniejszości i przyszłości, w którą trzeba wyposażyć uczniów. Programowanie pozwala dzieciom zrozumieć świat nowych technologii i daje niepowtarzalną możliwość kreowania tego świata. Nauka programowania to świetna zabawa i jednocześnie doskonała forma przygotowania dzieci i młodzieży do radzenia sobie z wyzwaniami otaczającej rzeczywistości.
By pracować z wykorzystaniem nowoczesnych urządzeń, w tym robotów – a według prognoz może to być wymagane w wypadku nawet połowy europejskich miejsc pracy – należy inwestować w naukę kodowania od jak najwcześniejszego wieku. W Polsce brakuje 30 tys. specjalistów IT, a w całej Europie potrzeba około miliona programistów. Wg szacunków, w Stanach Zjednoczonych w 2020 r. będzie o 1.000.000 więcej miejsc pracy dla programistów, niż ludzi, którzy będą mogli te stanowiska zająć. Także w Polsce nauka programowania to jedno z najważniejszych, obok infrastruktury sieciowej w szkołach, wspólnych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Cyfryzacji.
Również wśród rodziców i uczniów wzrasta przekonanie, że programowanie to język przyszłości, który zwiększa szansę na rynku pracy. W Małopolsce podejmowanych jest wiele inicjatyw na rzecz nauczania programowania, są one jednak rozproszone i dostępne głównie w miastach. Fundacja Szkoła Medialna jako koordynator Małopolskiej Inicjatywy Cyfrowej Edukacji dostrzega konieczność zintegrowania istniejących inicjatyw, promowania i doceniania tych najbardziej wartościowych, jak również zachęcenia podmiotów do podejmowania nowych działań w tym zakresie, także na terenach wsi i mniejszych miast.